Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.11.2013 12:57 - Аномалията от 5 април или да паднеш от космоса
Автор: indreal Категория: История   
Прочетен: 6431 Коментари: 4 Гласове:
9

Последна промяна: 04.04.2014 09:17

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Лятото на 2013 г. приятел ходи до Москва, където посетил Мемориалния музей на космонавтиката. Сред огромния брой снимки, които беше направил там, вниманието ми привлече и тази

image

Попитах го дали това е примерна ситуация или историческа възстановка, но той ми каза, че изобразява тренировка за оцеляване. Останах леко озадачен от необходимостта за подобна тренировка.

Месеци по-късно, преглеждайки блога на Европейската космическа агенция, попаднах на снимка от 2012 г., заснета край Звездното градче в Русия.

image

Астронавтът от NASA Karen Nyberg, космонавтът Фьодор Юрчихин и астронавтът от ЕКА Luca Parmitano


Запечатан е момент от тренировката по зимно оцеляване на екипажа на експедиция 36/37 преди полета им до Международната космическа станция. За втори път се запитах защо е нужна подобна тренировка? Този път обаче намерих отговорът на този въпрос. А той се нарича «Союз 18а», макар че е известен и като «Союз 18-1» или „Аномалията от 5 април”.

Действието в историята започва на 5 април 1975 г. В 11 ч. 04 м. 54 с. от космодрума в Байконур е изстрелян съветският пилотиран космически кораб «Союз 18а». На борда са майорът от съветските ВВС Василий Лазарев, който е командир на полета, и цивилният специалист Олег Макаров. Според предварителните планове, «Союз 18а» трябва да се скачи с орбиталната космическа станция «Салют-4». Така Лазарев и Макаров ще бъдат вторият екип, който ще пребивава в тази станция за 60-дневна мисия. И за двамата «Союз 18а» е втори полет в космоса. Любопитното е, че и при предишната им космическа мисия на борда на «Союз 12» отново са летели заедно. Задачата им тогава е да тестват нов тип космически кораб (7К-Т или «Союз Фери») след фаталния инцидент със «Союз 11», при завръщането на който капсулата се разхерметизира и космонавтите Георгий Доброволски, Владислав Волков и Виктор Пацаев загиват.

image
Лазарев и Макаров на пощенска марка след 
космическата им мисия на борда на «Союз 12» 

image

Изстрелването на «Союз 18а» върви по план, докато ракетата носител «Союз-11А511» достига височина 145 км. Тогава започва отделянето на втората степен, и следейки телеметрията на полета, в контролната зала разбират, че нещо се е объркало. Поради техническа неизправност само три от шестте задържащи елемента се освобождават, в резултат на което втората степен не успява да се отдели. Двигателите на третата степен се задействат и тягата им изкъртва блокиралите елементи, с което втората степен се освобождава, но корабът се отклонява от правилната си треактория. Това е отчетено от бордовата система за насочване, която активира автоматичната програма за аварийно прекратяване на полета. Тъй като е в много напреднала фаза, прекъсването на мисията се извършва със собствените двигатели на «Союз 18а». Това води до отделяне на третата степен и на орбиталния и сервизния модули от космическата капсула с екипажа.

По времето, когато системата за безопасност започва отделянето, космическият кораб вече се е насочил надолу към Земята от 192 км височина, което значително ускорява спускането му. Вместо с очакваното при подобна аварийна ситуация претоварване от 15 g, космонавтите изпитват претоварване от 21.3 g. Въпреки изключително високите стойности на претоварване, парашутът се отваря правилно и космическата капсулата успешно каца след полет, продължил едва 21 мин. и 27 сек.

«Союз 18а» каца на 1200 м надморска височина върху стръмен заснежен склон в планината Алтай, югозападно от град Горно-Алтайск. След приземяването си капсулата започва да се плъзга по склона и спира след 152 м благодарение на парашута, който се заплита в стърчащи храсти.

image
Планините Алтай

Лазарев и Макаров успяват сами да напуснат космическата капсула. Навън ги очакват крайно неблагоприятни условия – дълбок сняг, лошо време и температура на въздуха -7°C. Космонавтите сменят скафандрите с термозащитни костюми ТЗК-10 и запалват огън върху отчупило се парче от топлинния щит на капсулата. Нямат никаква идея къде се намират, затова, опасявайки се от възможността да са се приземили в Китай, командир Лазарев унищожава всички документи, свързани с военните експерименти, планирани за провеждане в орбита. Около час по-късно екипажът успява да осъществи радиоконтакт с приближаващите спасители, които ги успокояват, че са кацнали на територията на СССР. Тъй като по това време китайско-съветските отношения са крайно враждебни, евентуалното приземяване на «Союз 18а» в Китай за екипажа би означавало най-малкото попадане в затвора.

Атмосферните условия и характеристиките на района са толкова тежки, че спасителният хеликоптер не успява да зависне над мястото на кацането. По тази причина група спасители слизат върху леда на замръзналата река Уба в подножието на планината. Опитвайки да се изкачат по хълма, причиняват снежна лавина, която затрупва цялата група. Членовете на втория екип успяват да спасят колегите си, и за щастие се минава без жертви. Лазарев и Макаров са евакуирани на борда на хеликоптер с пилот Салим Гараев едва на следващия ден след откриването им. Спасените космонавти са откарани в Звездното градче. Капсулата им също е транспортирана там, но доста по-късно.

image              image
Космонавт Василий Лазарев                     Космонавт Олег Макаров

Tъй като негативните явления и провалите никак не са по вкуса на тогавашните съветски ръководители, първоначално е заявено, че космонавтите са понесли претоварването в плътните слоеве на атмосферата без никакви последствия. Владимир Шаталов, отговарящ за подготовката на космонавтите, дори докладва, че двамата са готови за следващия си полет. Малко след това обаче става ясно, че в действителност Василий Лазарев  е пострадал доста сериозно. В книгата си «Дорогами испытаний» летецът-космонавт и два пъти герой на Съветския съюз Владимир Аксенов пише, че и двамата са претърпели временно спиране на сърдечната дейност, но въпреки това оцеляват.

По времето на Брежнев е рядкост да се разкриват подробности за съветската космическа програма, особено пък за нейните провали, ето защо първата съветска публикация за реалностите около полета на «Союз 18а» е направена едва през 1983 г. в армейския вестник «Кра́сная звезда́».

Провалът на мисията се случва в момент, когато е в ход подготовката за съвместния съветско-американски проект Apollo-Союз. Ето защо САЩ са информирани официално за инцидента на 7 април, т.е. след като екипажът вече е спасен. Американците искат по-подробен доклад за неуспеха на мисията и го получават. В него прекратяването на полета се определя като „Аномалията от 5 април”, и тъй като това е единственият термин, който руснаците някога използват за инцидента, той се превръща в "официален". От подробностите в доклада също така става ясно, че ракетата-носител, използвана за извеждането на «Союз 18а» в орбита, е по-стар модел и не е същата, която ще се използва за «Союз 19». В литературата мисията се нарича «Союз 18а» или «Союз 18-1», тъй като следващата мисия на «Союз» през май 1975 г. също получава името «Союз 18», а това е така, защото руснаците дават номера само на успешните изстрелвания.

image
Преди полета на 
«Союз 18а»

След „Аномалията от 5 април” Макаров участва в още два успешни космически полета, но в крайна сметка, след 20 години, прекарани в клиники, умира през 2003 г., не успявайки да понесе четвъртия инфаркт (Източник). Лазарев два пъти попада в дублиращи екипажи, но повече не лети. Истината е, че той така и не се възстановява напълно от пораженията, получени от претоварването на «Союз 18а». На 27 ноември 1985 г. със заповед на Министъра на отбраната на СССР е уволен от Въоръжените сили на СССР по болест. На 23 декември 1985 г. е изключен от списъка на войсковите части. Умира на 31 декември 1990 г. от отравяне с неизвестна отрова само на 62 г.

Ето защо днес всички екипажи, на които им предстои полет в космоса, минават и през задължителни тренировки за оцеляване в сняг и при минусови температури.




Гласувай:
9
0



1. pvdaskalov - Дали е правилно?
12.11.2013 17:02
"...руснаците дават номера само на успешните изстрелвания."
Имате ли информация как постъпват другите космически сили в подобни случаи?
Поздравления за логично написания постинг.
цитирай
2. tera - Много интересно
15.11.2013 09:22
Един от малкото смислени постове в този блог, от който може да се научи нещо.
Поздрави
цитирай
3. indreal - @pvdaskalov
19.11.2013 09:35
Спомнете си например Apollo 13 - по същество мисията е неуспешна, макар и опитът, придобит от нея, да води до много положителни неща в бъдеще, но тъй като така или иначе се е състояла, тя си остава в историята като Apollo 13.
цитирай
4. indreal - Подобна е историята на
20.11.2013 09:16
«Восход-2» с Алексей Леонов - първият космонавт, излязъл от космически кораб в открития космос. А причината да кацнат в различен от разчетения район е конструктивна недомислица. След като автоматичната система за приземяване отказва, се налага командирът на полета Павел Беляев да мине на ръчно управление. Само че креслата на космонавтите във «Восход» са под ъгъл от 90 градуса спрямо контролния пулт, така че ръчното управление на кораба било невъзможно, ако космонавтите са фиксирани в положение за приземяване. Наложило се Павел Беляев да се откопчае от осигурителните колани, да насочи кораба, да подготви двигателите с обратна тяга, да се върне на креслото си, отново да затегнете коланите и да включи системата за приземяване. Връщането в креслото и затягането на коланите му отнема 22 секунди, през което време корабът изминава 165 км на североизток. В резултат космонавтите се приземяват в заснежената тайга, далеч от каквито и да било населени места. Космонавтите прекарват в тайгата 2 денонощия преди да бъдат открити от спасителите, които ги измъкват от там с хеликоптер едва на третото денонощие. Любопитното е, че хеликоптерът успява да кацне на цели 9 км от тях, така че до него спасителите ги откарват с шейни.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: indreal
Категория: Други
Прочетен: 1204861
Постинги: 261
Коментари: 695
Гласове: 2850