Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.03.2007 10:47 - Сагата на една "Морска вещица"
Автор: indreal Категория: Други   
Прочетен: 2592 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 15.03.2007 17:42


Името “Морска вещица” извиква във въображението всевъзможни представи и образи от морските саги - пиратски кораби, кораби–призраци и т.н. А всъщност корабът, за който става дума тук, е построен като ултра модерен контейнеровоз. Собствениците му дълго време се чудят какво име да му дадат, преди да стигнат до “Морската вещица”. Без да съзнават, с избора на това име за новия контейнеровоз, от American Export Lines може би предопределят по-нататъшната му участ. Без съмнение в името “Морска вещица” се съдържа мистериозно значение, но нейната по-нататъшна съдба като цяло е по-скоро трагична, отколкото мистериозна.

Низ от различни по степен и обхват аварии следват кораба почти от деня в който е заложен на стапел, чак до пускането му на вода. И въпреки това те се оказват само слаби индикации за трагичната развръзка, която го очаква в един ден на 1972 г. в пристанището на Ню Йорк.

“Морската вещица” напуска кейовата си стоянка на огромния контейнерен терминал в Порт Елизабет. Пилотът превежда кораба през Кил ван Кул и го насочва към теснините по пътя за Атлантическия океан. Тогава внезапно главният двигател излиза от строя, което предизвиква промяна на курса и корабът се насочва право към танкера “Esso Brussels”. Необхватността на задаващата се катастрофа моментално е oценена от всички на борда, а фаталната й неизбежност става причина шкиперът да получи инфаркт.

Резултатът от сблъсъка е ужасяващ. Двата кораба, погълнати от пламъци, се понасят по течението към теснините, където огнените езици достигат до високия висящ мост, свързващ Бруклин и Стейтън айлънд. Много от членовете на екипажите на двата кораба загиват. След дълги часове на героични усилия от пожарникари и спасители, големият пожар е потушен, но пораженията са толкова значителни, че двата съда стават единствено за скрап.

Минават няколко години и споменът за трагедията постепенно избледнява. “Морската вещица е продаден в състоянието, в което се намира. Собствениците решават доскорошният модерен контейнеровоз да бъде преоборудван в химикаловоз (продуктовоз). Съдът е отбуксиран до док в корабното гробище  на Brooklyn Navy Yard, където първата стъпка от трансформирането му е щателен преглед на надстройката, на машинното отделение и на палубните механизми и съоръжения. От предишния кораб е запазена само кърмовата секция, която е подложена на минимален ремонт, а предната част е предадена за нарязване. Планира се кърмата да изчака в това състояние, докато новата предна секция бъде завършена.

Но проклятието на “Морската вещица” още веднъж взема контрол над събитията. При преминаването на един танкер покрай дока, където е кърмата на “Морската вещица”, котвената верига и вързалата се късат. Преди някой да успее да предприеме някакво противодействие, корабът се блъсва в стената на дока и се накренява под ъгъл 25о. В тази позиция корабът остава месеци наред, докато различните заинтересовани страни се опитват да вземат решение за бъдещата му съдба. Накрая собствениците от Union Carbide Corporation отново разбунват отколешните моряшки суеверия с решението си кърмата на “Морската вещица” да бъде спасена. Предприетите действия за възстановяването й са изпитание за волята на всички участници в различните фази на трансформацията, в това число собственици, застрахователи и моряци. Първото впечатление, което буди у всеки гледката на “Морската вещица”, е за разнебитен и разпадащ се кораб. Но собствениците, със своя широкообхватен поглед, виждат в нея нещо повече. Подписан е договор със Smit American Salvage Inc., които да изтеглят кърмата от корабното гробище, с идеята, че тя все пак би могла да стане част от бъдещ модерен продуктовоз.

Едва ли някой би могъл да нарече това конвенционална спасителна акция. От Smit American Salvage Inc. приемат, че при всеки първоначален спасителен план трябва да се вземат под внимание два много важни проблема: липсата на плавучест и липсата на устойчивост.

Съществена част от спасителния план е разработването на оригинално стабилизиращо устройство. Замисълът е 24 въздушни възглавници да бъдат инсталирани под кърмата на кораба и по този начин да се преодолее кренът. В подготовката на “Морската вещица” и изграждането на стабилизиращото устройство вземат участие около 75 души с различни професии – корабни архитекти водолази, такелажници, кранисти, заварчици и пр., работещи под ръководството на кап. Лийн Уесдайк.

Седмици наред времето е почти перфектно, но в деня, насрочен за пускане на вода и за провеждане на изпитания, късметът на “Морската вещица” се изпарява и атмосферните условия стават отвратителни. Дните се редуват с ураганни ветрове и поройни дъждове. Въпреки това всички продължават да работят на открито по предварително поставените им задачи. Най-накрая, след многоседмични усилия, Морската вещица е пусната на вода, с което изгубената й чест отчасти е възстановена. Изстрадалият кораб е отбуксиран от дока на корабното гробище до нов ремонтен док. Оказва се обаче, че газенето на “Морската вещица” се е увеличило значително, и за да продължи по-нататък, фарватерът трябва да се удълбочи. От този факт следва нов дълъг престой, докато се проведе конкурс за изпълнител на драгирането. В крайна сметка удълбочаването е извършено и “Морската вещица” благополучно е изтеглена до дълбоките води извън дока.

“Морската вещица” напуска предградията на Brooklin Navy Yard, и поема към корабостроителницата Todd Shipyard в Бруклин. На буксир по Ийст ривър корабът предствлява странна гледка дори за Ню Йорк, където странностите са ежедневие.

Така приключва още една фаза от сагата за “Морската вещица”. След още 3 отделни етапа, за осъществяването на всеки от които се налага вземането на трудни и нехарактерни технически решения, отбуксирването на кърмата на бившия контейнеровоз до Newport News Shipyard е завършено. Няколко стотин модула за бъдещия продуктовоз са натоварени и транспортирани посредством баржа. Те евентуално биха били съединени, подобно на някакъв гигантски пъзел, за да формират новата предна част на корпуса. Но неяснотите около бъдещето на този толкова неудачен кораб продължават, докато междувременно все още разединените му части ръждясват. За всички моряци е ясно, че корабът просто няма да го бъде, защото лошият късмет го преследва неизменно. Но собствениците му вече са вложили в него такива колосални средства, че дори и не помислят да го предадат за нарязване, макар че логиката води точно към това. И “Морската вещица” продължава да чака в корабостроителницата Newport News Shipyard окончателното си довършване и преобразуване. А на никой не му минава мисълта, че може би всичко ще се оправи, ако просто сменят това злополучно име.

 

Димитър ПЪКОВ – Инд.N


Тагове:   морска,   вещица,


Гласувай:
0



1. piccola - името е чудесно!
01.02.2008 20:09
интересно ми е да видя снимка на тази красавица!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: indreal
Категория: Други
Прочетен: 1619189
Постинги: 267
Коментари: 695
Гласове: 2865