Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.11.2008 16:15 - Пиратите на 21 век
Автор: indreal Категория: Други   
Прочетен: 5662 Коментари: 6 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Първо искам да започна с уточнението, че пиратството е старо колкото корабоплаването. При всяка епоха, когато има подем в морската търговия, се активизират и морските разбойници. 21 век не е изключение от това правило и пиратството не си е отишло. Напротив, от екзотика в новините, то става все по-натрапчиво и е само въпрос на време преди да стане причина за сериозна криза, която най-сетне да наложи вземането на по-сериозни мерки срещу него.

Засиленият икономически растеж, започнал още от началото на 90те години на миналия век неизбежно води след себе си до небивал ръст в трафика на търговски кораби в световния океан. Достатъчно е само да се спомене, че около 80% от всички международни превози се извършват по море, като по всяко време над 10 млн. контейнери със стоки се придвижват някъде из световния океан. Закономерно е този факт да привлече нечии престъпен интерес и да се стигне до главоломен ръст на морското пиратство.

През втората половина на 20 в. за най-опасните води се считаха тези на Индонезия и Филипините. Днес обаче водите на Аденския залив и Индийския океан около Африканския рог ги изпревариха. От десетилетия в разкъсваната от войни и племенни междуособици Сомалия господства безвластието. Т. нар. преходно правителство всъщност контролира единствено столицата Могадишо. Това се оказа много благодатна почва за избуяването на пиратството.

След многобройни нападения и отвличания на кораби, плаващи под всевъзможни флагове с екипажи от всякаква националност, преди известно време сомалийските пирати се докопаха до най-голямата си жертва. На 15 ноември 2008 г. на около 450 мили от брега на Кения беше похитен плаващият под либерийски флаг супертанкер  MV Sirius Star. В момента корабът е на котва край Харардере (Harardhere), Сомалия. Супертанкерът пренася два милиона барела суров нефт, чиято цена възлиза на $100 млн. (или Ј67 млн.). Откупът, поискан за кораба и екипажа, е $20 млн. Заплахата е, че ако не бъде предаден, щяло да последва "нещо страшно"!

Предишната плячка, с която сомалийските пирати влязоха във всички новинарски емисии, се казваше MV Faina. Особеното при него беше, че превозваше на борда си украински танкове. Така и не се разбра със сигурност за къде точно е предназначен специфичният  товар – според едни е бил за Кения, а според други – за Судан. Докато търсех новини по повод превземането на MV Faina попаднах на статия в "Ню Йорк Таймс". Там имаше поместено и телефонно интервю със Сугуле Али, определящ сам себе си като говорител на пиратите. В рамките на 45 мин., директно от мостика на похитения кораб, пиратът надълго и нашироко разказва по сателитния си телефон за обстоятелствата около завладяването. Започва с това, че когато го нападат в открито море, те не са имали никаква идея какъв е товарът на кораба – просто видели голям съд и го превзели. Без заобиколки Сугуле Али заявява какъв е движещият мотив на действията им – подчертава, че единственото нещо, което ги интересува, са парите.

По нататък разказва с какво се хранят на борда (ориз, месо, хляб, спагети – “знаете, нормална човешка храна”) и постепенно стига до най-същественото, поне според мен, а именно: причините, накарали ги да се захванат с този занаят. Лично на мен изявленията на Сугуле Али ми звучат повече като поддържане на героично-романтична митология, но все пак ги намирам за интересни, затова ще ги преразкажа. На първо място целта на сомалийците била да спрат нелегалния риболов и нелегалното изхвърляне на опасни отпадъци в техните води. По тази причина Сугуле Али смята, че светът не разбира правилно техните действия. По думите му, те не определят себе си като морски разбойници. За тях такива са тези, който се възползват от слабите възможности за противодействие на бедните държави, каквато е и Сомалия, и си позволяват да упражняват нелегален риболов във водите им. Има и такива, които дори стигат по-далеч и изхвърлят опасни индустриални отпадъци край бреговете на бедните страни или прекарват оръжие през техните морета. “Ние просто патрулираме във водите си”, казва Сугуле Али и продължава: “Мислете за нас като за брегова охрана”.

Въпросът, който най-много се дискутираше след отвличането на MV Faina, беше дали всичкото това оръжие няма да попадне в ръцете на ислямисти.  В отговор говорителят на пиратите Сугуле Али заяви, че те нямат никакво намерение да го продават на бунтовниците-ислямисти, които и досега водят война със слабото преходно правителство. “От много години Сомалия страда от разрушенията, причинени от същите тези оръжия”, казва той. “Ние не искаме страданието и хаосът да продължават. Изобщо няма да разтоварваме оръжието. Просто искаме парите.”

Откупът, определен от пиратите за MV Faina и екипажа, е $20 млн. в брой, тъй като в Сомалия други системи освен кешовите не важат. Все пак подчертават, че имат воля за преговори, тъй като определянето на окончателната сума на откупа в крайна сметка си е процес на договаряне.

Сугуле Али уверява, че неговите хора се отнасят с екипажа добре. “Убиства не влизат в плановете ни,” казва той. “Ние искаме единствено пари, за да можем да се спасим от глада.” Запитан защо пиратите се нуждаят от целия $20 млн., за да се предпазят от глада, Сугуле Али започва да се смее и отговаря, “Защото сме много.”

Пиратството в Сомалия е силно организиран и свръх доходоносен бизнес. Главната му движеща сила са главно откупите. Само през тази година са отвлечени поне 30 кораба, и в повечето случаи за освобождаването им са платени милиони долари. Многото пари, които си поделят пиратите след успешно договаряне, привличат  като магнит мъже от цяла Сомалия. Така от няколко десетки пирата преди 20 години, в момента броят им възлиза на хиляди.

Като индустрия пиратството започва да се развива преди 10-15 години. Официални лица от Могадишу също поддържат тезата на Сугуле Али, че пиратството действително започва като отговор на масово ширещия се нелегален риболов на чужди риболовни флотилии в сомалийски води. През 1991 г. правителството на Сомалия пада, хвърляйки страната в хаос. Без патрули по дългата 3,025 km брегова линия (според World Fact Book), много скоро богатите на риба тон сомалийски води стават обект за плячкосване от страна на различни търговски риболовни флотове от цял свят. В отговор сомалийските рибари се въоръжават и създават доброволни организации за защита на интересите си. Дейността им се изразява в открито конфронтиране с нелегалните риболовни съдове, към които се отправят искания за заплащане на такси.

“От там насетне те станаха алчни,” казва Мохамед Осман Аден, сомалийски дипломат в Кения. “Те започнаха да нападат всеки.”

От началото на 2000 г. много от сомалийските рибари сменят мрежите си с автомати и започват да отвличат всеки кораб, до който успеят да се докопат: от рибарски платноходки през петролни танкери, до наети от ООН кораби за превоз на хуманитарна помощ.

“Истина е, че пиратите започнаха като защитници на риболовния поминък,” казва г-м Мохамед Аден. “Нелегалният риболов действително е голям проблем за нас. Но това не оправдава тези момчета, които в момента действат безконтролно. Те са престъпници. Светът трябва да ни помогне да се разправим с тях..”

От преходното правителство в Могадишу убеждават командванията на западните флотове, поддържащи бойни съдове в района, да атакуват пленените кораби и да арестуват пиратите, защото, според тях, плащането на откупи само допълнително подклажда проблема. Подобни призиви обикновено биват отхвърляни от западните дипломати, защото всяка атака на специални части би била много трудна с оглед на това, че пиратите биха могли да използват пленените моряци като жив щит.

И все пак, мисля че не е далеч момента, когато западните държави, поддържащи въоръжени флотове край Африканския рог, ще се намесят решително. Още по-вероятен ми се струва сценарият водещи световни спедиторски фирми да се обърнат за помощ към частни агенции, които да се заемат с охраната на търговските кораби, преминаващите през Аденския залив и тази част на Индийския океан. Тогава мисля, че частният интерес няма да има много скрупули спрямо живота и здравето на пиратите. Това или ще ги стресне и нападенията ще намалеят, или пък ще промени тактиката им и атаките срещу набелязаните кораби ще бъдат доста кръвопролитни.



Тагове:   век,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Айде сега .... ще чакаме от векове насам частните агенции да оправят нещата.
27.11.2008 17:53
Най вероятното и логично обяснение е: съществуването им от хиляди години е да предизвикат конфликти които прерастват във военни действия и заземане на територии и капитали. А защо съществуват все още ?-ами защото са покровителствувани и робуват на нечии интереси.
цитирай
2. talasyma - Пиратството
28.11.2008 11:38
не може да загине.По правило то съществува на места със слаба или никаква централна власт в близост до оживени морски търговски пътища.Прочете книгата на Хайнц Нойкирхен за пиратите и ще разберете повече за тях.
цитирай
3. indreal - @ talasyma
28.11.2008 14:20
Благодаря за препоръката. Това е една наистина великолепна книга.
цитирай
4. indreal - По повод героично-романтична линия в корените на пиратството
16.12.2008 16:57
смятам, че всичко е опит за прикриване на чиста алчност. А фактът, че и официален правителствен представител донякъде оправдава съществуването им, на мен лично ми говори за едно - лична изгода и облагодетелстване. Което не е нищо ново, де. Ако погледнем историята на пиратството, ще видим че навсякъде по света, където се вихрят джентълмени на късмета, има някой държавен чиновник, който им помага - къде явно, къде не толкова. При това с една единствена подбуда - пари. Е, има и още една, но тя в общия случай е следствие от първата: власт.
цитирай
5. анонимен - Сомалийските пирати са патриоти като Жана д'Арк и борци за социална справедливост, като Робин Худ
29.12.2008 13:52
Аз не виждам никаква разлика между всевъзможни (сега или в миналото) патриотични, националноосвободителни, социални и т.н. движения, които славим и сомалийските пирати.
Колко души те са убили и колко загиват тези дни ежедневно при поредния Израело-палестински конфликт?
We are pirates - http://kurtenkov.blogspot.com/
цитирай
6. indreal - Въпрос на гледна точка
05.01.2009 09:29
Също както с терористите - демони за едни и герои за други. И лайкдийлърите са били нещо като робинхутовци по море, но това не пречи дори и днес движението им да продължава да се разглежда като една от многобройните форми и прояви на пиратството
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: indreal
Категория: Други
Прочетен: 1618714
Постинги: 267
Коментари: 695
Гласове: 2865