Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.12.2008 16:54 - Сомалийските пирати
Автор: indreal Категория: Други   
Прочетен: 4380 Коментари: 2 Гласове:
0

Последна промяна: 24.03.2009 11:12


Съвременните джентълмени на късмета от Африканския рог
image
Завърших предния си постинг по този пороблем с убеждението, че е въпрос на време водещи световни спедиторски фирми да се обърнат за помощ към частни агенции, които да се заемат с охраната на търговските кораби, преминаващите през Аденския залив и тази част на Индийския океан. Очевидно е, че и охранителния бизнес веднага е надушил пазарната ниша, щом вече съществува агенция, която е не просто охранителна, а тясно специализирана - Anti Piracy Maritime Security Services (Non-Lethal) APMSS. Дург е въпросът доколко това е помогнало на танкер-химивоза "Биская", заловен от сомалийски пирати на 28 ноември. В този случай новото и стряскащото е, че на танкера е имало охрана от споменатата частна агенция. При нападението тримата охранители, двама от които англичани, скочили зад бордa. Обяснение за този развой трябва да се търси в тази част от името на агенцията, която е в скоби - Non-Lethal. А това означава, че ако ще и 100 охранителя да са били, фактът, че са без оръжие в общи линии обезсмисля възлаганите им надежди, да не кажа направо и присъствието им. 
И след като частният интерес за сега не успява да се справи с проблема, на помощ идва Европейският съюз, който официално одобри военноморска операция срещу сомалийските пирати. Във военноморската мисия наречена Операция Аталанта, ще участват бойни кораби от Белгия, Франция, Германия, Гърция, Холандия, Испания и Швеция, под общото командване на Великобритания. Проблемите пред „Аталанта" са свързани не само с „огромната площ", която, по думите на върховния представител на Европейския съюз за външната политика и сигурността Хавиер Солана, трябва да се обхване, но и с правните правила, при които да бъдат задържани и съдени заловените пирати
Тези проблеми изглежда са сега са пренебрегнати единствено от индийския флот. На 13 декември 2008 г. INS Mysore, разрушител клас Delhi от ВМС на Индия, заменил фрегатата INS Tabar в Аденския залив, се притича на помощ на нападнатия от пирати MV Gibe, плаващ под етиопски флаг. Капитанът на бедстващия кораб съобщава, че пиратите са в два плавателни съда и стрелят по кораба му. Когато забелязват индийския кораб, пиратите, се опитват да избягат, но командоси успяват да се качат на борда на по-големия съд. Името на 10 метровото зелено дау е Salahaddin, а номерът му - 758(2). Вторият плавателен съд се оказва скиф, теглен на буксир от дауто. От пленените 23-ма души на борда 12 са сомалийци, а 11 са граждани на Йемен. Заловено е автоматично оръжие и гранатомети, както и муниции за тях, един GPS приемник и 3 извънбордни двигателя.
INS Mysore
image
и пиратите
image
image
Оръжието на пиратите, което има доста окаян вид - очевидно морската вода не му понася особено добре...  
image
Сравнявайки действията и реакциите на различните държави, поддържащи бойни кораби в района, до момента май единствено индийците са тези, които осъществяват по-твърди и решителни действията. Вярно, французи, а после и британци, също имаха преки акции срещу пиратите, но Индия изглежда най-решителна в последователността си. И макар, че тези демонстрации са далеч от бреговете й, това спокойно може да се разглежда като показно за пред съседите. И по-специално един от тях. В което, разбира се, няма нищо лошо, стига ефектът - пряк или косвен - да е измитането на пиратската сган.
Но ако оставим на страна политиките на големите държави, остават едни много важни въпроси: къде отиват парите от откупите? И защо никой не се захване да им проследи пътя - банки, влогове, собственици на влогове и от там, кой стои зад  пиратите? До скоро явно нямаше интерес да се разгадае схемата, защото това означав да секнат доста милиони, които явно веднага се влагат в друг "бизнес". Всъщност защо ли слагам думата бизенс в кавички? Мафията в САЩ още в началото на 20 век го е измислила - мръсните пари се влагат в легален бизнес и вече всичко е наред. Новото начинание е чисто и със също толкова чиста съвест може да се нарече бизнес. След края на Втората световна война опитът на лидерите е взаимстван масово по всички континенти. Преди години френски журналист беше успял да проникне в редиците на банда филипински пирати. Беше снимал дори босовете им, при които в крайна сметка отиваха парите. Явно се чувстваха толкова сигурни, че дори позираха пред обектива му без грам притеснение. Извън пиратството всички имаха строителни фирми и търговски компании, опериращи на международния пазар.
Напълно е възможно и в сегашната ситуация със сомалийските пиратски нападения и отвличанията за откупи да има някаква много по-сериозна схема, която освен бизнес да включва и политически интереси. При това тя най-вероятно е навън, защото самата Сомалия практически няма работеща икономика, камо ли пък каква да е форма на банкова система. Неслучайно и откупите винаги са в брой - друго там не върви. Интересни неща биха излязли наяве, ако някой сериозен журналист се захване с историята.



Гласувай:
0



1. krotalka - Версиите за това,
18.12.2008 10:58
къде отиват парите, са много. Предполагам, че една част ще се заделят за купуване на по-модерно оборудване за пиратство.
Важно е да се открие, кой стои зад всичко?!
Грмания вече съобщи, че взима мерки и ще охранява с бойни кораби флотата си, плаваща в тия води. Наскоро пътнически лайнер, едва не е попаднал в плен на пратите.
цитирай
2. indreal - Не един
18.12.2008 11:07
а поне три пътически лайнера са станали обект на пиратски атаки. Стигна се дори до там, че в понеделник, 8 декември, круизната компания "Hapag-Lloyd" съобщи, че преди преминаването му през Аденския залив всички пасажери (200 човека ) и част от екипажа на лайнера "Columbus" ще бъдат свалени, за да бъдат прехвърлени със самолет в Дубай. Лайнерът е на 19-дневен круиз Генуа – Дубай, и компанията, пасажерите и екипажа решили да не рискуват. Лайнерът ще продължи за Дубай с минимален екипаж на борда. Пасажерите и останалата част от екипажа ще чакат пристигането на "Columbus" на хотел в Дубай.
А след като вчера китайски кораб беше нападнат от пиратите, днес Пекин съобщи, че Китай ще изпрати военни кораби за борба с растящото пиратство в Аденския залив. Да видим до къде ще се стигне със заформящата се световна коалиция срещу сомалийското пиратство.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: indreal
Категория: Други
Прочетен: 1618998
Постинги: 267
Коментари: 695
Гласове: 2865