Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.12.2011 15:56 - Изправи се гора от (китайска) стомана!
Автор: indreal Категория: Политика   
Прочетен: 3963 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 24.10.2016 12:31

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image

Сателит на американската частна компания DigitalGlobe е уловил в кадър първият китайски самолетоносач по време на второто му излизане в открито море за ходови изпитания. Снимката е направена в Жълто море, на около 100 км югоизточно от китайското пристанище Далян.

Първият китайски самолетоносач се казва Liaoning (в чест на провинцията, където e достроен) и всъщност е бившия съветски тежък авионосен крайцер, заложен на 6 декември 1986 г. под заводски номер 106. След разпадането на Съветския съюз, вече под името «Варяг», корабът се оказва владение на Украйна. Нещата около строежа му се закучват и през 1992 г. при 67 % техническа готовност строителството е спряно. Корабът събира ръжда в корабостроителницата на черноморския град Николаев до април 1998 г., когато е продаден на китайската компания Chong Lot Travel Agency Ltd за $20 млн.

Днес вече бившият «Варяг» е претърпял основна модернизация и кажи-речи от някогашния съветски кораб е останал само корпусът (от там и скобите на китайска в заглавието). Според официален Китай самолетоносачът ще бъде използван за обучение на моряци и за научно-изследователски цели.

Недостатъците на китайския самолетоносач са същите като на цялата серия, от която е и „димиящият” руски «Адмирал Флота Советского Союза Кузнецов».

Авиокрилото не разполага със самолети за далечно радиолокационно откриване, нито за противоподводна борба. За тази цел самолетоносачът и неговата ударна група ще се нуждаят от интензивна подкрепа от авиация с брегово базиране – напр. Ту-154 и Shaanxi Y-8, снабдени с KJ-200 (китайският вариант на AWACS). Според Пентагона, базираните на самолетоносача J-15 ще оперират с по-малки от нормалните си въоръжение и диапазон на действие, поради ограниченията, наложени от системата за излитане с носов трамплин, вместо с парни катапулти. Липсата на снабдителен самолет, който да може да оперира от борда на самолетоносача, какъвто е американският Grumman C-2 Greyhound също ограничава логистичните възможности. Въпреки тези огрганичения, Liaoning би бил мощно ударно средство срещу ВМС на Виетнам или на Филипините, с които имат териториални спорове в Южнокитайско море. Недостатъците вероятно ще бъдат коригирани с бъдещите самолетоносачи, които се очаква да бъдат по-големи и с конвенционални палуби за излитане, снабдени с парни катапулти за по-тежки изтребители, плюс самолети за далечно радиолокационно откриване и противоподводна борба. 

Очаква се самолетоносачът да бъде зачислен на въоръжение към флота на КНР още догодина. Което означава, че китайските икономически интереси в Азия и Африка, а в най-скоро време и по други части на света, ще могат да бъдат защитавани още по-ефективно. Дори със сила, ако се наложи.




Гласувай:
4



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: indreal
Категория: Други
Прочетен: 1479655
Постинги: 267
Коментари: 695
Гласове: 2865